Friday 8 May 2009

Tre dagar, tre trädgårdar, tre uttryck / Three days, three gardens, three moods


(English summary at the end of the post)

Först ut, en trädgård för romantikern, men inte för det klena hjärtat.

Den enorma trädgården vid Scotney Castle i Kent omgärdar egentligen två slott, ett från 1800-tal och en delvis förfallen 1300-talssdröm – den senare med vallgrav, sagoskimmer och riddarromantik inskrubbad i stenväggarna. Även den mest hårdhudade modernist torde få något vått i ögonvrån.


Trädgården, vida känd för sitt spektakulära vårsceneri – och med rykte att vara en av de mest romantiska trädgårdarna i hela England – anlades tidigt 1800-tal, just när Rhododendron och Azaleor kommit via Belgien från Amerika och blivit högsta trädgårdsmode.



På lite avstånd, till exempel från den strategiskt placerade terrassen, är allt superbt måleri – en kullrig palett av mättade klickar i mörkgrönt och brunröda Acer palmatum ’Bloodgood’, punkterat av färgexplosioner i chockrosa, carmosinrött, eldiga orange och gula. Magnifikt komponerat.



På närmare håll är de maffiga blomhuvudena konstverk var och en för sig.



Men färgprakten i Azaleorna blir emellanåt nästan för intensiv. Det blir en del häftiga överraskningar i trädgårdsgångarnas krökar. Hela träd i självlysande cerise. Och dödsföraktande kombinerade med, till exempel, skriande brandgul.



Det blir lite skönt att finna en stig som leder ned till det gamla stenbrottet, där färgskalan blir mer tempererad;


backar med klockhyacinter i blått, mycket ormbunkar, och marktäckande, vitblommande ”vild vitlök” som den heter här, Wild Garlic, men som jag just lärt mig är Ramslök på svenska.


Väl värt ett besök, också på sommaren då trädgården lär vara draperad i blåregn och rosor, samt hösten, då man utlovar sprakande höstfärger! En dagsutflykt från London. Fiket dock ingen höjdare, medtagen picknick rekommenderas.


The first garden, is something for the romantic, but not faint-hearted. The lush grounds of Scotney Castle in Kent, were designed in the early 19th century, just as Rhododendrons and Azaleas had arrived via Belgium from America, and become the garden flavour of the time. At a distance, from the strategically positioned terrace, for instance, it’s a painting – an undulated palette of dark greens and the maroon of Acer palmatum ’Bloodgood’, all punctured by loud splashes of sharp pinks, carmosines, fiery oranges and yellows. At close range, the Rhododendron flowers are pieces of art in their own right. But, the display of colours of the Azaleas sometimes becomes too intensive. Meandering the paths includes some visual challenges. Whole trees of electric cerise – intrepidly combined with flaming orange. It’s a calming treat to find myself on a path leading down to the old quarry, where the colour temperature drops; skies of Bluebells, carpets of Wild Garlic, and lots of unfurling ferns.

16 comments:

Anjas Hill said...

Åhh! Jag storknar under ditt UNDERBARA trädgårsreportage!

En riktig DRÖM föddes i mig: Camellias beskrivning med text och bild från min trädgård - något att lämna efter sig till mitt barnbarn - typ;)!

Har märkt att anspråkslösheten är föga framgångsrikt - tror att jag måste börja skryta lite mer - även om det är en rätt vidrig egenskap - i mitt tycke - men jag har påbrå från faderne...;))!

Ruben said...

Den gulrosa Rhododendronen ser inte riktigt ut som man är van vid att R gör. Väldigt vacker!!! Ska lägga denna plats på minnet. Även om jag inte direkt faller i extas över Rhododendron, Tycker de kan bli 'för mycket', eller också är jag väldigt hårdhudad, men det tror jag inte ;-) Men med din beskrivning - hur kan man motstå?? /Ruben

Lillebeth said...

Vilken underbar plats! Dit skulle jag gärna åka. Och så fina bilder. Dessutom inspirerande text.

Tant Grön said...

Vilket fantastiskt ställe, som vanligt ljuvliga bilder och så skriver du ju så suveränt!
Och det kan inte hjälpas, hur vi än försöker slå knut på oss här i den kalla Norden så kan vi inte matcha dessa överdådiga engelska trädgårdar- särskilt inte i kombination med de medeltida slott som står som spön i backen borta hos dig...
Jag ser trots allt fram emot rhododendronblomningen i Azaleadalen i Slottsskogen i Göteborg. Den är nästan ögonbedövande. "För mycket" som Ruben säger, man jag köper det lätt under den korta tid föreställningen pågår.

Randi said...

Wow...så njutbart! Älskar engelska trädgårdar. Vi bodde i en by som hade fyra år på raken valts till "The Best Kept Village" - det var i ett rosen-område men en bit längre bort - så var mest rhododendron - maffiga och inte bara i trädgårdarna utan också ute i skogen. Lyckliga du som får njuta av denna skönhet!!!
Kram Randi

PS. Tack för din kommentar - men jag pausar faktiskt aldrig med hjälp av kameran.

Hannele på Hisingen said...

Läckra trädgårdar.

Gail said...

I wouldn't mind wandering these paths...the intense colors are delicious after the sea of green that is C&L! Camellia...you take splendid photos...gail

Kersti said...

Jag vill åka nu, genast. Matsäcken är nästan klar. Dina ljuvliga bilder inspirerar och hjälper mig att fantisera. Längtar efter något mer än en grön gräsmatta. Är svag för det där vildvuxna tillsynes helt otuktade oplanerade men som bakom kulisen rymmer mycke möda och arbete.

fru Sandeggen said...

For et vakkert sted! Må vel kunne kalles en moden hage :)

Hjärtat Mitt said...

Hej!
Tack för ditt besök hos mig.
Men vilken härlig trädgård du visar!!!!
Så skulle jag lätt kunna tänka mig att ha det.

Kram Mari

The Intercontinental Gardener said...

Oh, Camellia, så fina bilder du har tagit! Jag börjar längta efter England riktigt mycket när jag ser dem, man kan nästan dofta jorden och blommorna. Härligt, härligt...

Ingela said...

Längtar verkligen till att få åka och besöka trädgårdar i England, dina bilder spär på och snabbar på mitt beslut om reseår. Barnen ska bara växa på sig en aning. Jag är inte helle förtjust i rhoddisar och azaleor, men det ska väl vara rätt plats för rätt växt så funkar det, som hos lotta.trädgårdsblogg.

Tack för alla dina fina bilder!
Ingela

Glädjekällans Trädgårdsblogg said...

Ja engelsmännen kan det där med trädgård. Stenmurar, vackra hus, blommande rhododendron och eng. klockhyacinter kan inte bli annat än vackert och romantiskt. Fina bilder.
Ang. din kommentar hos mig om sockblommorna: Flera utav de finaste jag har kommer från just England. Har köpt flera från
http://www.desirableplants.com/
och fått jättefina plantor.
Sista trädgården jag visar bilder från finns i Dalsland.
Ha det gott
Birgitta

Nutty Gnome said...

Hi Camillia - another beautiful post with glorious photos.

I'm quite enjoying trying to read Swedish! I know a little bit(and have forgotten a lot!) of Danish, so I've been playing 'spot the familiar words' .....so it's a good job you do an English summary!!! :)

sweetbay said...

Those azaleas look very happy. My favorite is the fourth photo -- such a lovely blend of colors.

Anita said...

En trädgård jag inte besökt på mina resor i England men definitivt en jag skulle vilja besöka efter att ha insupit din fantastiska skildring i text och bild. Tack för en härlig morgonpromenad!