Friday 1 May 2009

Blå poesi / Blue Poetry








(English summary at the end of the post)

Jag är ovanligt fåordig i dag, och ovanligt bildrik. Det finns ju trots allt inte så förtvivlat mycket att tillägga när naturen tar fram penseln och målar i undersköna blåtoner i naturell akvarell. Trevlig helg hälsar jag med Bluebells (Klockhyacinter), som nu slagit ut i trädgården (och i de engelska lövskogarna också – där är de heltäckningsmattor, mina är mer som en generös dörrmatta. Men vilken dörrmatta!).


I'm lost for words today. After all, what is there to add when nature's got the paint brush going in the most surreal blues. A lovely weekend to you, with Bluebells in waterproof watercolour.


27 comments:

Frances said...

Hi Camellia, what else indeed? Your blues were the best kind of words!
Frances at Fairegarden

Anjas Hill said...

Ja, Camellia! Det var ovanligt många vackra "verser" i denna blåa dikt!

mvh, Anja

sweetbay said...

I like that description, waterproof watercolor. Lovely pictures!

andré said...

Ja, det var poetiska bilder...! Härligt.

Randi said...

Helt underbara akvareller - jag njuuuter!!! Blått är för mig vårens färg. Och den här blå färgen är nästan transparent.

Gail said...

Camellia, Sometimes when words escape us we can have fantastic photographs they speak beauty very clearly, gail

Anonymous said...

Vill ha i slottsparken....så vackra bilder! Ha en skön fortsättning på helgen!

Moa said...

Underbara bilder.. mina har inte börjat blomma än så det var härligt att få se dina.. ha det gott.. Monica

Katarina said...

Det behövs inga ord! Så vackert!!!
Katarina

Carol said...

Gorgeous!!! Poetry in blue so true! Lovely Lovely Post. Happy May Day!

Inger said...
This comment has been removed by the author.
Inger said...

Din blåa "dörrmatta" är superfin... Tack för titt hos mig!

Lilla B said...

Vilken vacker blå färg! Helt betagande. Undrar om de kan klara att överleva i ett kargt bergslagsklimat?

Mollan70 said...

Jättefina!

Monika said...

Hej
Vilken vacker blå ton å stämning!
Monika

Ruben said...

Trevlig helg själv! Och var rädd om dörrmattan! Väldigt fina foton! /Ruben

Anonymous said...

Lite blått från himlen
Sjöarna
Haven
Ögat

Blå poesi-att drunkna i
Naturens palett
Som sprödaste porslin!

MVH Gladiatan

Lillebeth said...

Det behövs inga ord! Jo, kanske ett: underbart.

Tant Grön said...

Instämmer:underbart!!!

Anders said...

Underbart att komma så nära! det är precis så här det känns när man rensar och hamnar på knä i all färg. schysst!

fru Sandeggen said...

Når bildene er så vakre trengs det ingen ord :)

Hilsen Hilde

Glädjekällans Trädgårdsblogg said...

Inga ord behövs!
Vacker dörrmatta - underbar färg!
ha det gott
Birgitta

Ingela said...

Vilken blå färg! En dörrmatta känns lyxigt med de mönsterformerna.

Hälsningar
Ingela

Ruben said...

Angående VAN. Jag menade, varför kallar vi det för vattenskott, de har väl inget med vatten att göra. Troligen har vi tappat bort den ursprungliga betydelsen genom att språket förändrats. Däremot är det ju ena vanskapta (oäkta) skott som kommer, så jag tror på den danska förklaringen. Ungefär så. Eller blev det lika luddigt nu? ;-) /Ruben

Kersti said...

Tycker mycket om dina bilder. Det nästa genomskinliga blå. Väcker en längtan som jag inte kan sätta ord på. Ordlös njutning är dina blå blommor.

Fundera grönt said...

Underbart vackert!

Anita said...

Blått är min favortifärg så din blå poetiska bildsvit känns som ett smekande penseldrag för mina ögon. Underbart vackert!