Wednesday 15 October 2008

Ett rum och trädgård



Här är mitt arbetsrum! Här kliver jag in från världen, nästan ut ur världen, in i glasad harmoni. Andningen blir lugnare. Jag älskar det här rummet; stenplattorna på golvet, de robusta och generösa trämöblerna, en djungel i maffiga krukor, evigheten upp till molnen genom glastaket. Här kan jag placera mina tankar, visioner och projekt på den rejäla granitskivan. Och när kreativiteten slår slint, reser jag mig upp och liksom smeker upp dubbeldörrarna (man får allt ta bort de där automatiska dörrsensorerna, de påminner mig smärtsamt mycket om mitt snabbköp), ut mot en minst sagt elegant trädgård (jag passar på att säga att jag gärna gör åtminstone lite av trädgårdsarbetet själv, hörrni). Sommarens turistströmmar kanske man kan lägga om så att de istället för att trycka näsan mot mitt uterum, kan bli begeistrade av bladverk och existensiell fulländning annorstädes. Det är ju bara en kort promenad till palmhuset, till exempel.

Det är bara en sak som skaver i paradiset. Det är långt till toa, min tekokare och säng (jag fnular på så sent på nätterna emmellanåt att jag till slut inte kan urskilja datorskärmen. Och då vill jag inte ha en längre resa till madrassen än att jag kan ta mig dit halvsovande).

Ja, då återstår bara att övertyga ledningen för Kew Gardens i London, att detta, deras ultimata trädgårdstempel skulle göra sig allra bäst nere på sydkusten, i vänstra hörnet av min trädgård. Jag ska inte glömma att vattna plantorna. Lovar.

10 comments:

Merja said...

Vilket underbart arbetsrum!! Ha det gott/

Anonymous said...

Men, hallå! Sover du på jobbet?

Arbetsrummet är i en klass för sig och visst begriper jag att man kan jobba på ett sådant ställe halvt ihjäl sig.
Det är nog tur att du har en bit att gå både till det ena och till det andra så att du hinner känna efter hur trött du är egentligen.

Snart har du väl den där berömda väggen som kommer före både toan och sängen....typ;))!

mvh, Anja

Maria Berg said...

Instämmer med merja- så vill jag också ha det. du kan ju alltid sätta upp en hängmatta och ställa dit en potta... Det var år sedan jag var på Kew garden vill dit.

Har du sett Shrek! Det är med löken och massa lager... Maria

Fundera grönt said...

Oj, vilket arbetsrum! Ser inte dumt ut alls ... Tack för din kommentar i min blogg, hittade just hit!

nilla|utanpunkt said...

Hej Merja, ANja och Maria, och Fundera Grönt. Ja, visst är det ett fantastiskt rum. Blev alldeles lyrisk när jag klev in där på Kew, och kunde inte hjälpa att jag började dagdrömmma...:-) Fast jag gillar mitt eget, riktiga arbetsrum även om det är i en helt annan division (och utan djungelplantor – kanske man skulle köpa några...), men jag har en fin vy över min egen trädgård (åtminstone om man står vid fönstret).

Hasse Wester said...

Hade jag det arbetsrummet skulle jag aldrig vara ledig...och författare skulle kunna skriva de bästa böckerna där inne.

Anonymous said...

Nu har jag läst hela din blogg. från början till slut. Kollade för säkerhets skull under 'Trädgårdsteman' så att jag inte missat något, det hade jag inte! Fantastisk läsning, en språklig ekvilibrist och dessutom med ett intressant innehåll. Nu när bloggarna börjar bli lite hösttrötta var det extra trevligt att läsa din blogg! Det ska bli spännande att följa den fortsatta utvecklingen av din tomt/trädgård!! /Ruben

nilla|utanpunkt said...

Ruben, jättetrevligt att du tittade in, och tack så oerhört mycket för din kommentar – och att du orkade läsa allt! Jag ser fram emot att fortsätta berätta!
Ha det gott och njut av tomaterna :-)
Camellia

nilla|utanpunkt said...

Hej Slottsträdgårdsmästaren! Javisst vore det så. Det är som om rummet i sig sätter en i lyrisk trans.
Ha det bra på slottet!
Camellia

Glädjekällans Trädgårdsblogg said...

Vilket rum, vilken rymd.
Förstår att du vill ha det flyttat ;-)
Där kan man inte som jag brukar göra, låta papper och böcker ligga framme och skräpa.
Ha det gott
Birgitta