Saturday 20 December 2008

På rätt plats, så...


Någon har sagt att alla växter som växer på fel ställe är ogräs. Det måste väl också gälla träd, eller? I min trädgård står en 4 meter hög järnek. Men, den skjuter rakt
upp genom en mycket äldre (och vackrare) körsbär. Inte ens den mest tankspridda trädgårdsmästare torde ha planterat en järnek en knapp halvmeter från ett körsbärsträd. Alltså tror jag att det är ett (av många) tjuvskott som slagit rot och sedan fått vara…och femton år senare är det ett jätteträd som sakta stryper livsgnistan ur den sköna gamlingen brevid. Järneken måste fällas. Körsbärsträdets fantastiska blomsterprakt i mars kräver det. Jag har gått och blängt på järneken, försökt tukta den, eller bara rensa under den, men taggarna rivs tillbaka. Ingen favorit.

Så denna jul slog det mig, att här i England är järneksblad en traditionell juldekoration (i brist på egna barträd, gissar jag). Sekatören snäppte av några grenar, och de åkte ner i en meterhög golvvas. Plötsligt tyckte jag att den var lite fin, och väldigt julig…

4 comments:

Camilla Alvén said...

Visst ser det juligt ut på din bild men jag förstår att du vill ha bort den. Körsbärsträdets blomsterprakt är ju så mycket vackrare och det vill väl ingen missa.
Ha en riktigt God Jul
Kram
Camilla

Anonymous said...

Visst blev det fint med kvistarna i det djupa glasvaset!

Går det inte att flytta järneken någon annastans?
Ett tips är att gräva en djup ring runt järneken på våren som är lika stor i diametern som kronan på järneken. Låta den stå där hela sommaren då rötterna anpassar sig till den mindre ytan och gräv upp på hösten och plantera på ett nytt ställe. Då har järneken goda chanser att överleva.
Annars kan man alltid tillämpa brutalmetoder av alla di slag ;))!
Men det vore väl synd om en välvuxen järnek fick "dra ned skylten" ?!

mvh, Anja

Anonymous said...

Ser otroligt dekorativt och exotiskt ut, önskar jag hade en 4 meters järnek.

Här växer bara gran så bra, lite annat också men fina julgranar har vi, förutom kantareller och sånt... att du kom ihåg.

God Jul och tack för en jättefin och tänkvärd blogg.
Ingela

Anonymous said...

Om man slipper ha trädet på tomten och aldrig behöver riva sig på de vassa bladen, om man kan luta sig tillbaka och njuta av din vackra bild på den så är järnek faktiskt inte tokigt alls.