Monday 17 November 2008

Regnskogsregn


Ni måste vara utleda på mitt Kew-tema efter en hel månad. Förlåt mig, jag blev så betagen. Detta är den sista biten. På bra länge. Åtminstone till våren... En iris, gissar jag, fast en tropisk variant.

Dropparna är inte, som man skulle kunna tro, från det berömda engelska höstregnet. Där i växthuset gick jag runt, inomhus, det visste jag ju, i egna tankar och plåtade. Utan förvarning öppnade sig skyarna. Det där mäktiga ljudet, omöjligt att lokalisera – på ett obestämt avstånd, ändå helt tydligt oroande nära den del av världsalltet som befann sig alldeles ovanför mitt huvud. Rafsade ihop kameran och undrade om jag skulle söka skydd under något lämpligt gigantiskt blad (det fanns en del att välja på), när jag upptäckte en av trädgårdsmästarna som roat plirade på min tafatta förvirring och flinande försvann bakom en grön krök. Det där gör de bergis fem gånger om dagen. Skrämmer turister och regnskogsvattnar i effektfull kombination.

Framöver ska bloggen istället begrunda skillnaderna mellan den engelska och den svenska "framsidan" av trädgården, och då inte den i Kew. Lovar. Men härnäst blir det en bekännelse... Jag rodnar redan innan den publicerats.

Fler glimtar från Kew hittar du här.

4 comments:

Anonymous said...

Som vanligt visar du en vacker bild - dock inte på en Iris. Iris härstammar från norra halvklotets temprerade områden.
Tyvärr "snålar" du med bladen och växtsättet vilket försvårar identifieringen för en mediok amatör som jag.
Lite liknar den Streptocarpus, som härstammar från tropikerna. Men det är långt ifrån säkert.

mvh, Anja

Anonymous said...

Paparazzitanten har vaknat och väntar ooootåligt på bekännelsen ;))!


mvh, Anja

Anonymous said...

Jag älskar att läsa om Kew samt att vila ögonen på de tillhörande fantastiska fotografierna. De hjälper mig att minnas och att längta. Som jag skrev någon gång är längtan en underskattad sysselsättning som jag gärna hänger mig åt.
Och nu längtar jag efter att ta del av dina betraktelser över skillnader. Det ska bli riktigt spännande.

TYRA Hallsénius Lindhe said...

Hejsan Camellia nej då jag är absolut inte trött på Kew fortsätt bara. Ha det bra / mvh Tyra