Monday, 9 February 2009

Bakom framsidan 4: En modern tidsålder sätter sina (hjul)spår


I Sverige verkar vi ha inkorporerat en lämplig parkeringsplats i våra trädgårdar från början. Liten eller stor, nog finns där en liten uppfart med plats för favoritfordonet. Jag vet inte om det är för att vi varit mer framsynta än andra nationaliteter. Kanske var det bara fråga om ett direkt byte av traktorplats till modern bilparkering (se funderingar i inlägget Bakom framsidan 1) – utan att förlora buskar, träd och gräs.

I England, med sina minimla framsidesträdgårdar (se inlägget Bakom framsidan 2), skaver det i skarven mellan tradition och nutid. En scooter skulle man kanske kunna klämma in i en traditionellt hållen engelsk trädgård. Men en bil? Att ställa åket på gatan är ett smärtsamt alternativ – där lurar både utsvultna parkeringsvakter och potentiella ligister med okontrollerbara benreflexer (undertecknad har fått tre sidospeglar avsparkade under loppet av sex månader). Följaktligen har en så kallad ”off-road” parkeringsplats blivit en eftertraktad tillflyktsort, och allra helst då på en armlängds avstånd. Det har gått så långt att en plats för bilen direkt utanför huset, i trädgården, blivit ett ”kraftfullt säljargument” som dessutom kan höja värdet på din fastighet med upp till 8% (i en redan uppblåst husmarknad pratar vi här om motsvarande cirka 200000 kronor för en kal markplätt om kanske 2,5 gånger 4 meter.) Också BBCs flaggskepp till fastighets-show trummar upprepade gånger in mantrat ”töm den här framsidan på växter och gör en parkeringsplats!”.


Det blir naknare och naknare längs de tidigare prunkande engelska gatorna.


Det finns engelska trädgårdsdesigners som nu jobbar på att hitta ett alternativ till trädgårdsdöden, och ändå lösa parkeringsbekymret. De skissar på lösningar som låter bilen samsas med växtlighet – inklusive användandet av plantor som tål att köras över emellanåt!

Jag vill inte framstå som någon som har en patentlösning på problemet. Men kan man kanske se det från ett annat håll? Är det möjligt att det finns fordon som bättre än andra kunde komplettera en praktfull rabatt, kunde fullständiga en skir rosenbåge, eller iallafall bidra med ett sommarminne i en vinterträdgård? ;-)

9 comments:

Ruben said...

Lämpligt fordon för en front garden, hmmm. Rost är ju väldigt trendigt just nu, så det är bara att låta bilen fortsätta att stå där, förr eller senare, förutsatt att den missköts förstås, bör den anta en vacker rostfärg! /Ruben

Kersti said...

Det skulle väl vara en blomstermålad damcykel med flätad cykelkorg.

camellia said...

Härliga förslag Ruben och Kersti. Visste inte att rost var trendigt – tror Sverige ligger före England där. Men här borde det fungera bra, det regnar ju så det räcker!

Anja said...

Jag tappade talföret - typ ;))!

Det låter dock drastiskt med den engelska "trädgårdsdöden" - ?

Ja jäklar. Parkeringsvakter tycks vara "utsvultna" då överallt - trots att de lever säkert av provision....
mvh, Anja

Ruben said...

Det vi så elegant kallar fiberduk heter fleece blanket (fleece-filt) på engelska. Hur kan sådan språkliga skillnader uppstå? Är engelsmännen mer jordnära än vi, eller är de bara mindre frusna? /Ruben

camellia said...

Eller tvärtom, Ruben (?). För mig låter "fleece blanket" mera fruset än fiberduk! Egentligen är det nog engelsmännen som tagit i här i sin terminologi. Ordet "fleece" i grundmening är helt enkelt fårull, och anv av "fleece" för våra moderna tröjor - som ju är syntetiska men "påminner om fårull". I trädgårdssammanhang är det ju en fiberduk, också i England. Men engelsmännen älskar KÄNSLAN av ett uttryck, jag tror det är därför de dragit till med fleecefilt – det låter ju riktigt varmt och gosigt för grödorna!

Glädjekällan said...

Har förberett ett långt inlägg men fegat ur...
Trevlig helg
Birgitta

camellia said...

Birgitta, nu gör du mig nyfiken. Säg gärna det du tänkte!

The Intercontinental Gardener said...

Härligt inlägg. Jag undrar bara om detta brist på bilplats egentligen beror på att många av engelska husen antingen är från eller är planerade efter normerna före "biltiden"? Urbaniseringen drog ju igång i England nästan hundra år före Sverige och Norden? Bara en tanke... Men som det ser ut med alla klimatändringar, vi får väl alla byta till en cykel istället, vilket är ju bra för midjemåttet också.